logo_stars
Winkels
NL
France
Belgique
België
España
Deutschland
English
0
Uw mand

Onze gidsen

Om goed te kiezen

Gidsen kopen

Hoe kies je je effectpedalen?

De komst van versterkte muziek in de jaren zestig moedigde muzikanten aan om hun geluiden te verbeteren met behulp van verschillende verzadigings-, modulatie-, frequentiefilter- of reverb-effecten.

Hoe vindt u de processor(s) die overeenkomt met uw behoeften en verwachtingen tussen de honderden referenties die momenteel beschikbaar zijn?

Om u te helpen bij het bepalen van de effecten waarmee u uw geluid kunt verrijken en verfraaien, vindt u hier wat basisinformatie die u vooraf kunt integreren.

Geschiedenis van effectpedalen

Het begon allemaal in 1947 met de uitvinding van de transistor en vervolgens geminiaturiseerde elektronische circuits. Vanaf de jaren zestig werd deze technologie overgenomen door de muziekindustrie (eerste fuzz-verzadiging in 1962).

De opkomst van digitaal in de jaren 80 zal opnieuw een revolutie teweegbrengen in de muzieksector. Effecten die strikt analoge schakelingen gebruikten, krijgen nieuwe functies en uitgebreide mogelijkheden.

Het geluid van digitale effecten is echter kouder en spreekt niet alle muzikanten aan; fabrikanten zullen zich dan concentreren op het reproduceren van de warme analoge korrel van vintage pedalen, met behoud van digitale technologie om parametercontrole te optimaliseren.

Meer recentelijk heeft modelleringstechnologie een daverende verschijning gemaakt en de processorprestaties verbeterd. Door het geluid en gedrag van buizenversterkers perfect na te bootsen, leveren moderne effecten een uitzonderlijke geluidskwaliteit. De leiders op dit gebied zijn Line 6 met alle producten die zijn afgeleid van de legendarische POD, en de laatste tijd Kemper wiens Profiler wordt gebruikt door de grootste artiesten.

Hoe een effectpedaal werkt

Het effectpedaal, dat is aangesloten tussen het instrument en de versterker, is een klein kastje met daarin een circuit dat een effect zal genereren (verzadiging, modulatie, diepte, egalisatie, enz.) dat u op uw gemak kunt toepassen op het geluid van uw instrument. ( terwijl u doorgaat met spelen).

Gevoed door batterij of netadapter, bevatten de pedalen over het algemeen een schakelaar om het effect te activeren/deactiveren, een diode om de werkingsstatus aan te geven en verschillende parameters waarmee de intensiteit en de variaties van het effect kunnen worden gecontroleerd.

De belangrijkste soorten effecten

Er zijn vier hoofdfamilies:
- versterkingsmodificatie-effecten: verzadiging, boost, volume, compressie
- frequentiemodificatie-effecten: egalisatie, wah/envelope-filter, pitch shift/harmonisatie, octaaf
- modulatie-effecten: koor/flens, fase, tremolo/vibrato
- ruimtelijke effecten: vertraging, nagalm

Verzadiging, compressie en volume

Van een simpele volumeboost tot grote vervorming, via compressie of subtiele overdrive, deze effecten zijn ongetwijfeld het populairst en helpen je om je geluidsidentiteit te bepalen.

Als je het geluid van je versterker mooi vindt, maar gewoon perfect gehoord wilt worden tijdens je solo's of op een specifiek deel van het nummer, heb je eenAanjager(MXR MC401 Boost) of een pedaalVolume(ERNIE BALL VP), meestal gepositioneerd aan het einde van de effectenketen.

Boosters kunnen ook worden gebruikt als een zeer lichte overdrive, vooral op buizenversterkers, waar ze het geluid opwarmen en verdikken. In dit geval verdient het de voorkeur om hem stroomopwaarts van de andere pedalen te plaatsen.

Als de verzadigingen die door je gitaar en je versterker worden gegenereerd niet perfect bij je passen, moet je eenOverdrijven, AVervormingof eendonsafhankelijk van het type kleur dat u wilt bereiken.

Overdrijven

Overdrives zijn typisch ontworpen om de overdrive van buizenversterkers na te bootsen, en zijn daarom populair bij gitaristen vanTraditionele blues of rockvanwege hun warmte, natuurlijke compressie en reactievermogen. Ze kunnen zich desalniettemin aanpassen aan agressievere registers omdat ze heel goed combineren met de reeds verzadigde klanken van je versterker of een ander pedaal. De absolute referenties in deze categorie zijn ongetwijfeld de IBANEZ TS9 Tube Screamer en de BOSS SD-1 Super OverDrive, maar veel fabrikanten bieden opmerkelijke alternatieven zoals de SEYMOUR DUNCAN 805 Overdrive of het fantastische FULLTONE OCD-effectpedaal.

Vervorming

Voor gitaristenHardrock en Heavy Metaldie op zoek zijn naar meer winst en agressie, zullen de Distortions het lukken. Ze zijn krachtiger en scherper dan Overdrives. Onder de essentiële referenties kun je zonder aarzelen kiezen voor een BOSS DS-1 Distortion (met name gebruikt door Joe Satriani) of een MXR M104 Distortion+, maar we kunnen de MARSHALL GV-2 Guv'nor Plus ten zeerste aanbevelen, of in een meer mannelijke stijl de MXR EVH117 waarvan het ontwerp werd begeleid door Eddie Van Halen.

dons

De gitaristenPunk, grunge of indiedenken graag out of the box en zoeken meer radicaliteit. Dit zijn de Fuzz-verzadigingen die er idealiter mee overeenkomen. Fuzzes genereren minder gedefinieerde verzadigingen dan Overdrives en Distortions, met een overheersing van midden- en hoge frequenties waarvan de agressiviteit perfect geschikt is voor deze muziekstijlen. Het geluid van Kurt Cobain is in die zin voorbeeldig. In dit opzicht zijn de standaardmodellen de ELECTRO HARMONIX Big Muff en de PRO CO RAT2 effectpedalen. We raden ook sterk de MXR M236 Super Badass Variac Fuzz aan.

Compressor

In een ander register wijzigen de compressoren het volume, de dynamiek en de duur van het geluid om de lagere en hogere niveaus in evenwicht te brengen. Ze geven dus het signaal terug punch en definitie, wat een bijzonder gunstig effect zal hebben op bepaalde speelstijlen zoals de Chicken Picking die onafscheidelijk is van Country Music, de Slide, of de clean/crunch kenmerken van bands als The Police. De BOSS CS-3 Compression Sustainer en MXR M102 Dyna Comp Compressor effectpedalen zijn de maatstaven in de categorie, maar ook de TC ELECTRONIC HyperGravity Compressor en EBS MultiComp zijn unaniem.

Egalisatie, frequentiefiltering, harmonisatie

De Equalizers, Wah, Envelope Filters en Harmonizers die op de frequenties inwerken, worden over het algemeen achter de saturaties geplaatst.

Egalisatie

In sommige gevallen ontbreekt het je versterker aan bedieningselementen en moet je de frequenties nauwkeurig vormgeven; een egalisatiepedaal komt dan op het juiste moment. De meeste apparaten bieden tussen de 5 en 10 frequentiebanden en zijn eenvoudig aan te passen. De must-haves op de afdeling zijn de MXR M109S Six Band en MXR M108S Ten Band EQ-pedalen en het BOSS GE-7 Graphic Equalizer-pedaal.

gefilterd

Als er één filtereffect is dat het pantheon van de gitaar is binnengedrongen, dan is het ongetwijfeld hetWauw, die hielp bij het smeden van de geluidsidentiteit van de grootste muzikanten, Jimi Hendrix in gedachten. Het is een bij uitstek ritmisch en expressief effect, dat de modulaties van de menselijke stem imiteert, die het frequentiespectrum doorkruist dankzij een mobiele plaat die met de voet wordt bediend. De referenties zijn legio, maar het is onmogelijk om de Wah-effectpedalen JIM DUNLOP GCB95F Cry Baby Classic, VOX V847 Wah en FULLTONE Clyde Standard Wah niet te noemen.

Envelop filter

De pedalenAuto Wahook wel "Envelope filter" genoemd, genereert automatisch de frequentiezwaai en maakt het dankzij verschillende bedieningselementen mogelijk om zeer originele geluiden te creëren. De EHX Q-Tron en BOSS AW-3 Dynamic Wah voeren de boventoon in dit segment.

Toonhoogte

DEOctaven,HarmonisatorenEnPitch-shifterszijn interessant om reliëf, dikte en amplitude aan je geluid te geven. Afhankelijk van de referenties is het mogelijk om het signaal eenvoudig te verdubbelen op verschillende octaven (lager of hoger, zoals de BOSS OC-3) of op een meer geavanceerde manier, zodat je zelf het zo geliefde Twin-Guitars-effect kunt creëren Hardrockers of Sci-Fi klinkt als Tom Morello met zijn DIGITECH Whammy.

Modulatie

Door combinaties van verschillende parameters zoals versterking, frequentie of temporaliteit te beïnvloeden, kunnen Chorus/Flange/Phase/Tremolo of Vibrato-effecten onmisbare partners worden die u zullen helpen bij het creëren van fantastische sferen.

Tremelo & Vibrato

Tremolo en Vibrato, klassieke effecten in Rockabilly, Surf Music of Blues, wijzigen respectievelijk het volume en de toonhoogte van de noot (een beetje zoals een Leslie-kast). U kunt in de meeste gevallen de intensiteit van het effect en de snelheid van de modulatie regelen. Onder de tijdloze referenties vinden we de MARSHALL VT-1 Vibratrem, de MXR M68 Uni-Vibe Chorus/Vibrato, de BOSS TR-2, de ELECTRO HARMONIX Super Pulsar Stereo of de FULLTONE Supa-Trem.

Flanger & Koor

Flanger- en Chorus-effecten zijn extreem populair en vaak verward, maar ze reageren toch anders op het signaal: de eerste produceert een radicaal stijgend/dalend geluid, de tweede is meer omhullend en kristallijn. In beide gevallen wordt het oorspronkelijke signaal verdubbeld, maar wordt het laatste anders behandeld.

Om deze twee effecten duidelijk te onderscheiden, luister naar de intro van Ain't Talking About Love van Van Halen (flanger) en Walking On The Moon van The Police (refrein).

Wederom zijn er talloze referenties, maar het BOSS CH-1 chorus-effectpedaal, de ELECTRO HARMONIX Electric Mistress (flens) en Small Clone (chorus) pedalen, evenals de TC ELECTRONIC Corona Chorus of M117R Flanger van MXR zijn onvermijdelijk.

Fase

In lijn met eenFlangerverzwakt en subtieler, deFase, blijft een voorkeurseffect om kleuren en textuur aan uw geluiden toe te voegen. Veel gerenommeerde gitaristen hebben er gretig gebruik van gemaakt, waaronder Eddie Van Halen op de mythische solo Eruption of David Gilmour op Dark Side Of The Moon. Om uitstekende resultaten te behalen, raden we de MXR EVH90, het ELECTRO HARMONIX Bad Stone-pedaal of, bovenop het assortiment, de formidabele veelzijdige STRYMON Mobius aan.

Reverb en Delay

Na overdrives zijn Echoes/Delays en Reverberations ongetwijfeld de meest populaire effecten. Historisch gezien hebben muzikanten van alle stijlen genoten van het toevoegen van ruimtelijkheid aan hun geluiden, te beginnen met de reverbs die in versterkers zijn ingebouwd.

Tijdslimiet

De vertraging die op bijna de meeste pedalboards wordt aangetroffen, reproduceert het geluid (noot of akkoord) dat door het instrument wordt gegenereerd op identieke wijze. Door het aantal herhalingen (feedback), de afstand tussen de herhalingen en het volume van deze herhalingen aan te passen, krijgt u de indruk in een andere omgeving te spelen, min of meer ruimtelijk.

Ook is het mogelijk om een zeer populair specifiek effect te creëren dat volop te horen is op de platen van U2 (Where The Streets Have No Name), of op de Flight Of The Wounded Bumble Bee solo van Nuno Bettencourt. Er zijn tal van video's op internet die uitleggen hoe je het kunt krijgen. Door een BOSS Digital Delay, TC ELECTRONIC Flashback of een van de fantastische STRYMON Delay-pedalen aan te schaffen, bereikt u gegarandeerd de zevende hemel!

Reverb

Reverberation (of Reverb) is een variant van delay (eigenlijk een zeer snelle opeenvolging van herhalingen); het is een effect dat spaarzaam moet worden gebruikt, omdat het buitensporig wordt gebruikt en je geluid kan overstemmen en aantasten. Aan de andere kant, fijn afgesteld en verstandig gebruikt, zal een reverb prachtige sferen genereren. De BOSS RV-6, MXR M300 en STRYMON BigSky/BlueSky pedalen zijn veilige weddenschappen.

mini pedalen

Dankzij de miniaturisatie van de componenten blijft de grootte van de circuits afnemen en kunnen ze zelfs in nog compactere behuizingen worden ondergebracht. Het merk MOOER met zijn Micro Pedals zette de trend in en vele fabrikanten volgden. We raden ten zeerste de X-TONE mini-pedalen aan, die u zullen verleiden met de kwaliteit van hun geluid en hun democratische prijs.

Opstelling van effectpedalen

We krijgen regelmatig de vraag in welke volgorde we de pedalen moeten plaatsen. Als er niets in steen gebeiteld is, is het logische en gebruikelijke pad van het signaal als volgt: gitaar > verzadiging/volume/compressie > EQ/wah > modulatie > delay/reverb > versterker.

VIND EEN AFBEELDING, EEN SCHEMA

Multi-effecten pedalboards en racks

Multi-effectprocessors waren enorm populair in de jaren 80 en 90 (denk aan de enorme rekken die op elk podium stonden), maar met de heropleving van de belangstelling voor vintage geluiden werden ze onttroond door compacte pedalen. .

Sinds enige tijd, met de democratisering van prijzen en de opkomst van modellering, heeft de markt voor multi-effect pedalboards een echte opleving doorgemaakt. Toegankelijk, functioneel (programmering van instellingen, USB- en Bluetooth-connectiviteit, geïntegreerde tuner), uiterst veelzijdig, compact en vooral verrassend efficiënt, ze zijn een uitstekende oplossing voor beginnende gitaristen of bassisten die een veelvoud aan geluiden van goede kwaliteit willen verkrijgen zonder te moeten ruïneren . De merken BOSS, ZOOM en LINE-6 zijn de leiders in dit segment.

Looper

Loopers hebben in een paar jaar tijd een enorme populariteit verworven, aanwezig op veel pedalboards. Dankzij de verschillende functies van de Looper kan de muzikant in realtime en heel gemakkelijk zichzelf opnemen over een paar maten, deze opname vervolgens opnieuw afspelen en stoppen wanneer hij maar wil.

Terwijl de looper de opname afspeelt, kan de muzikant verder spelen en zichzelf zo zelfstandig begeleiden. De loopers werken met een bas of een gitaar, maar ook met elk ander instrument dat kan worden versterkt (percussie, koperblazers, stem, enz.). BOSS Loop Stations, TC ELECTRONIC Ditto en Flashback en DIGITECH JamMan crankstellen heersen oppermachtig.

VIDEO DING IETS

Loop Switchers (niet te verwarren met Loopers) worden onmisbaar als je meerdere pedalen tegelijk wilt bedienen. Het zijn geen volledige effecten, maar ze stellen je in staat om verschillende combinaties van pedalen te programmeren die je kunt activeren met een enkele druk op de voet op een schakelaar. We raden de MOOER Pedal Controller L6 en TONEBONE Loopbone pedalen aan.

Echte bypass vs. Gebufferde bypass

Deze vraag kwelt een groot aantal gitaristen! Simpel gezegd, een pedaal dat is uitgerust met True Bypass-circuits heeft geen invloed meer op het signaal wanneer het is uitgeschakeld, waardoor uw geluid wordt beschermd tegen enige degradatie of verkleuring. Bij het toevoegen van een bepaald aantal pedalen wordt het signaal echter beïnvloed en verslechterd.

Een pedaal voorzien van een Buffered Bypass zal minder transparant zijn, maar juist gunstig bij een overbelast pedaalbord. De buffer zal het signaal nieuw leven inblazen en het verlies van hoge frequenties als gevolg van de opeenhoping van componenten en kabels beperken.

Als alle effecten in je keten in True Bypass staan, zijn er buffers waarmee je je signaal kunt herstellen (JHS Little Black Buffer, MESA BOOGIE High-Wire, TC ELECTRONIC Bonafide Buffer).

Voedingen, kabels en pedalboards

Om de prestaties van uw pedalen te optimaliseren, raden we u ten zeerste aan om te investeren in een meervoudige voeding waarmee u uw aansluitingen kunt vereenvoudigen en een stabiele, continue en stille spanning kunt garanderen, zonder brom (MOOER S8, MXR Brick, STRYMON Ojai).

Verwaarloos ook de kwaliteit van de aansluitingen tussen je pedalen niet. Het is zeker een investering, maar een slechte kabel kan totaal funest zijn voor je geluid (LAVA Cables).

Vereenvoudig uw leven en vermijd zorgen in combinatie met een pedaalbord. Al uw effecten en kabels zijn op hun plaats, beschermd, klaar voor intensief gebruik (BOSS BCB, T REX Tonetrunk).

Vragen?

Je hebt nu alle basics die je nodig hebt om aan de slag te gaan en je effectpedalen te kiezen. Het is duidelijk dat niet alles in deze gids is samengevat en dat je misschien nog vragen hebt of extra advies wilt hebben met betrekking tot de keuze van gitaar- en baseffecten. Het Star's Music-team staat tot uw beschikking om u te begeleiden in onze winkels of telefonisch op 01 80 930 900.